کد مطلب:190840 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

وصیت 15
وصیة الامام علیه السلام لأبی الجارود

عن أبی الجارود عن أبی جعفر علیه السلام قال: قلت له علیه السلام، أوصنی فقال أوصیك بتقوی الله و أن تلزم بیتك و تقعد فی دهماء هؤلاء الناس، و ایاك و الخوارج منا؛ فانهم لیسوا علی شی ء و لا الی شی ء، و اعلم أن لبنی امیة ملكا لا یستطیع الناس أن تردعه و أن لأهل الحق دولة اذا جاء ت ولاها الله لمن یشاء منا أهل البیت، فمن أدركها منكم كان عندنا فی السنام الأعلی و ان قبضة الله قبل ذلك خار له، واعلم أنه لا تقوم عصابة تدفع ضیما أو تعز دینا الا صرعتهم المنیة و البلیة حتی تقوم عصابة شهدوا بدرا مع رسول الله صلی الله علیه و آله لا یواری قتیلهم و لا یرفع صریعهم و لا یداوی جریحهم، قلت: من هم؟ قال: الملائكة [1] .



[ صفحه 102]



ابوجارود می گوید: از امام باقر علیه السلام تقاضای وصیت نمودم. حضرت فرمود: سفارش می كنم تو را به تقوای الهی، و این كه در خانه بمانی و در سر و صدای این مردم خانه نشین باشی، و دوری كنی از خروج كننده های ما؛ چرا كه آنان چیزی نیستند و به سوی هدف درستی نمی روند و بدان كه بنی امیه حكومتی دارند كه مردم نمی توانند از آن جلوگیری كنند، و اهل حق دولتی دارند كه هرگاه نوبت آن برسد، خداوند به هر كدام از ما اهل بیت بخواهد، عطا خواهد نمود. هر كدام از شما آن زمان را درك كند، با ما در جایگاه بالا و مقام رفیع خواهد بود، و اگر پیش از آن كه آن را درك كند، از دنیا برود، خداوند آن را برایش اختیار نموده است. و بدان قیام نمی كند گروهی برای دفع ظلم با عزیز نمودن دین، مگر این كه گرفتار مرگ و بلاها می شوند، تا این كه گروهی قیام كنند كه در بدر با رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده اند؛ آن ها كشته شده هایشان را دفن نمی نمایند و بر زمین افتاده هایشان را بلند نمی كنند و مجروحانشان را مداوا نمی نمایند.

ابوجارود می گوید كه پرسیدم: این ها كیانند؟

فرمود: فرشتگان.

مكتب اهل بیت علیهم السلام مكتبی است الهی كه ریشه و اساس آن از وحی است و تأمین كننده ی سعادت پیروان و دوستان و ارادتمندانش می باشد، از این رو پیغمبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «تا زمانی كه در مسیر اهل بیت من باشید، هلاك نمی شوید و آسیبی



[ صفحه 103]



به شما نخواهد رسید و همواره بر حق خواهید بود، زیرا حق با آنان است.»

در این وصیت می بینیم كه چگونه دوستانشان را متوجه مسایل حال و آینده می كنند و با راهنمایی های دوستانه و منطقی، راه حق و حقیقت را روشن می نمایند. همچنین گمراه و منحرف را معرفی می كنند، تا پیروانشان هوشیار باشند و فریب حكام جور و ستم را نخورند. آری؛ این وظیفه ی امام بر حق و جانشین راستین پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله است.


[1] كتاب الغيبه، نعماني، ص 194، ح 1، باب 11.